††††††† M-PESA

Waarvoor en waarom maken wij ook gebruik van M-pesa?

De Mtwapa Stichting had in het verleden 21 rekeningen bij de Postbank en later bij de ING. In het verleden was het hebben van deze rekeningen en de bankpassen gratis. Dat was voor stichtingen een zeer aantrekkelijk systeem. Dat maakte het mogelijk dat wij de eerste jaren na de oprichting van de stichting iedere student een bankpas gaven zodat ze zelf het geld voor hun studie, boeken. kleding ed. konden pinnen.

Door de sterk toegenomen kosten per rekening, hebben wij dat systeem verlaten en hebben nu nog slechts 3 rekeningen bij de ING. Eťn hoofrekening waar de donateurs op storten en 2 rekeningen waar onze fieldmanager Mose gebruik van maakt. Onze ander fieldmanager Anna pint nooit grote bedragen zodat we die kunnen bedienen met M-pesa.†††

De kosten van het opnemen van geld bij een pinautomaat bedragen Ä 2.25 + 1% van het opgenomen bedrag. Sommige banken in Kenia berekenen ook nog 440 shilling ( ongeveer Ä 4,-) voor de service per transactie.

Normaliter betaalt onze fieldmanager alle kosten voor de studenten per bank in Kenia. Daar zijn extra geen kosten aan verbonden.

De Mtwapa Stichting maakt gebruik van een account bij Worldremit om geld in geval van nood/haast rechtstreeks naar de Mpesa rekening (is gelijk aan telefoonnummer) van onze fieldmanagers en de studenten te sturen. De transfertijd is ongeveer 20 minuten. Als het om kleine bedragen gaat is deze wijze van betalen niet duurder dan het opnemen van geld bij een pinautomaat en de ontvanger hoeft er niet voor naar een pinautomaat te reizen.

Om ook de verantwoording van het opgenomen bedrag door de student mogelijk te maken, hebben wij voor alle college en universiteitsstudenten een smartphone gekocht. Hiermee kunnen ze van de rekeningen kopieŽn maken en ons toesturen. We hebben deze toestellen in China gekocht omdat de toestellen daar veel goedkoper zijn dan hier. We hebben daar voor een telefoon met 2G en 32G geheugen en geschikt voor 3G en 4G netwerken met een scherm va 5.5 inch, Ä 70,- betaald. Onze studenten betalen ons hiervoor gedurende 12 maanden Ä 5, per maand van hun zakgeld.

Wij hopen dat wij u met het voorgaande inzicht hebben gegeven in onze handel en wandel met de financiŽn in en naar Kenya. Wij hebben op deze wijze nog steeds een sluitend controle systeem op het gebruik van de gelden.

Met vriendelijk groet,

Jan Fokkes,